Δευτέρα 19 Μαρτίου 2018

Πολύ συχνά ακούω στο τηλέφωνο «Η κλήση σας καταγράφεται». Αυτό θεωρείται νόμιμη ή παράνομη ενέργεια;

Όπου η καταγραφή των συνδιαλέξεων πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια νόμιμης επαγγελματικής πρακτικής με σκοπό την παροχή αποδεικτικών στοιχείων εμπορικής συναλλαγής ή άλλης επικοινωνίας επαγγελματικού χαρακτήρα, δεν απαιτείται προηγούμενη συγκατάθεση και των δύο μερών αλλά προηγούμενη ενημέρωση του μέρους που δεν έχει την πρωτοβουλία της καταγραφής. 

Η απαιτούμενη ενημέρωση μπορεί να διενεργηθεί και με ηχογραφημένη ειδοποίηση πριν από την έναρξη της κρίσιμης τηλεφωνικής συνδιάλεξης. Κρίσιμο να τονιστεί ότι η καταγραφή μιας συνομιλίας επαγγελματικού χαρακτήρα επιτρέπεται μόνο όταν είναι αναγκαίο να αποδεικνύεται το ότι η συγκεκριμένη συνομιλία έλαβε χώρα και είχε συγκεκριμένο περιεχόμενο και όχι γενικά σε κάθε περίπτωση επικοινωνίας επαγγελματικού χαρακτήρα.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ο υπεύθυνος επεξεργασίας υποχρεούται, πριν από την έναρξη της τηλεφωνικής συνομιλίας, να ενημερώνει τους καλούντες ή κληθέντες από αυτόν για τα εξής τουλάχιστον στοιχεία:

α. την ταυτότητά του και την ταυτότητα του τυχόν εκπροσώπου του

β. τον σκοπό της επεξεργασίας.

γ. τους αποδέκτες ή τις κατηγορίες αποδεκτών των δεδομένων.

δ. την ύπαρξη του δικαιώματος πρόσβασης (άρθρο 11 § 1 του Ν. 2472/1997). Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει κρίνει συναφώς ότι με την διατύπωση «για την ασφάλειά σας» ο σκοπός της καταγραφής δεν είναι σαφής (ΑΠΔΠΧ Αποφ. 71/2017).

Κλήσεις που πραγματοποιούνται για σκοπό προώθησης προϊόντων ή/και υπηρεσιών δεν εντάσσονται στις περιπτώσεις καταγραφής μιας συνομιλίας επαγγελματικού χαρακτήρα, διότι για τις περιπτώσεις αυτές δεν προκύπτει ανάγκη απόδειξης κάποιας συναλλαγής, αφού από το γεγονός της έρευνας ή της προσφοράς της καλούσας επιχείρησης δεν τεκμηριώνεται πρόθεση του καταναλωτή σε διαπραγμάτευση για την σύναψη σύμβασης, η οποία και πρέπει να καταγραφεί ώστε να αναζητηθεί αργότερα, σε περίπτωση αμφισβήτησης. Μόνο στην περίπτωση όπου, κατά τη διάρκεια της κλήσης, ο καλούμενος αποδέχεται την προσφορά, οπότε και σε αυτήν την περίπτωση η καταγραφή της συνομιλίας μπορεί να ενεργοποιείται στο χρονικό αυτό σημείο της συνομιλίας. Στο σημείο αυτό είναι δυνατό να γίνει επιβεβαίωση (προφορική επανάληψη) των όσων συμφωνήθηκαν από τα δύο μέλη κατά το προηγούμενο στάδιο περιγραφής της προσφοράς (υπηρεσία που θα παρασχεθεί, τιμή αυτής κτλ.), οπότε και δεν καθίσταται εξ αυτού αναγκαία η εκ προοιμίου καταγραφή της συνομιλίας εξ αρχής (ΑΠΔΠΧ Αποφ. 73/2017).

Αν γίνετε αποδέκτης τηλεφωνικής διαφημιστικής κλήσης, στην οποία ενημερώνεστε ότι καταγράφεται, και παρ’ όλη την άρνησή σας λάβει χώρα καταγραφή, με αίτησή σας προς την καλούμενη επιχείρηση ζητήστε πρόσβαση στο καταγεγραμμένο υλικό της κλήσης. Έπειτα προσφύγετε στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα με αίτημα την επιβολή προστίμου. Κατόπιν καταγγείλετε το περιστατικό στο Συνήγορο του Καταναλωτή και στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Τέλος μην διστάσετε να καταθέσετε αγωγή χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης κατά της οχλούσας εταιρείας.

Αντιμετωπίζετε θέματα και θέλετε να μάθετε περισσότερα; Στείλτε κι εσείς τις απορίες σας στο kalexandropoulos@aolawyers.gr και διαβάστε τις απαντήσεις στο επόμενο θέμα της νέας στήλης Law & Order.

ΑΠΟ ΤΟ: athensvoice.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου