Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2011

Η οικονομική κρίση ροκανίζει την ελληνική ναυτιλία

Η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση επηρέασε σημαντικά τα οικονομικά μεγέθη της ελληνικής ναυτιλίας, τα οποία είναι ορατά και προκαλούν ανησυχία στα επιτελεία της κυβέρνησης. Η μείωση του ναυτιλιακού συναλλάγματος, η συρρίκνωση του υπό ελληνική σημαία στόλου και η αύξηση της ανεργίας είναι τρία νέα δεδομένα, πάνω στα οποία πλέον θα πρέπει να εξετασθούν και να ληφθούν διορθωτικά μέτρα για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας.


 

Αναλυτικότερα, στο 9μηνου του τρέχοντος έτους κατεγράφη μείωση ναυτιλιακού συναλλάγματος 10,3% συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Στο 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα ανήλθε σε 10.547,7 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα είχαν εισρεύσει 11.758,8 εκατομμύρια ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι ότι τον Σεπτέμβριο είχαν εισρεύσει 1.241 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τον αντίστοιχο περυσινό μήνα είχαν εισρεύσει 1.317,2 εκατομμύρια ευρώ (ποσοστό μείωσης 5,8%).

Είναι χαρακτηριστικό ότι τον ίδιο μήνα και ο ελληνικός στόλος είχε καταγράψει μείωση 4,2% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα με τα υπό ελληνική σημαία πλοία να περιορίζονται σε 2.027.

Εξάλλου, μείωση 4,2% παρουσίασε τον Σεπτέμβριο η δύναμη του υπό ελληνική σημαία εμπορικού στόλου σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Ειδικότερα, ο ελληνικός εμπορικός στόλος περιλαμβάνει συνολικά 2.027 πλοία συνολικής χωρητικότητας 43.356.420 τόνων, έναντι 2.116 πλοίων τον Σεπτέμβριο του 2010 συνολικής χωρητικότητας 43.001.166 τόνων.

Ανησυχητικό είναι το φαινόμενο ότι η μείωση καταγράφεται από μήνα σε μήνα, αφού τον περασμένο Αύγουστο ο ελληνικός στόλος αριθμούσε 2.032 πλοία και μέσα σε έναν μήνα έχασε 5 πλοία. Αντίστοιχα τον περασμένο Ιούλιο ο ελληνικός στόλος αριθμούσε 2.041 πλοία. Από εκείνο τον μήνα η μείωση φτάνει στα 14 πλοία.

Από τα 2.027 πλοία, 559 είναι φορτηγά, 539 είναι τάνκερ, 699 επιβατηγά και 230 πλοία διαφόρων τύπων. Μεταξύ Σεπτεμβρίου 2011 και Σεπτεμβρίου 2010 παρουσιάζεται μείωση 5,9% στα φορτηγά, μείωση 3,2% στα δεξαμενόπλοια, στα επιβατηγά μείωση 4,4% και στις λοιπές κατηγορίες επίσης μείωση 1,7%.

ΟΙ ΑΝΕΡΓΟΙ


Επίσης, οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους ήταν 2.697. Δηλαδή, μέσα σε έναν μήνα αυξήθηκαν κατά 25,58%. Τον Νοέμβριο του 2010 οι εγγεγραμμένοι ήταν 2.456. Επιπρόσθετα από τους 3.387 ανέργους μόλις στους 631 (18,63%) δόθηκε το επίδομα ανεργίας, ύψους 294 ευρώ.

Ωστόσο, στα 91,6 δισεκατομμύρια δολάρια αποτιμάται η σημερινή αξία του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου στις βασικές κατηγορίες του (τάνκερ, φορτηγά και κοντέινερ), ενώ οι εισπράξεις της Ελλάδας από τη ναυτιλία υπολογίζονται για το 2011 σε 12,3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΚΕΠΕ, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα αναμένεται να παρουσιάσει μία κάμψη της τάξεως του 12%, έναντι του 2010 και βασικός λόγος είναι η πτώση των ναύλων στα επίπεδα του 2001.

Παρ' όλα αυτά, εκτιμάται ότι οι εισπράξεις φαίνεται να διατηρούν μία ανοδική τάση και εκτιμάται ότι θα φτάσουν στα 12,3 δισ. ευρώ. Αυτό αποδίδεται αφενός στο μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου και αφετέρου στη διεύρυνση των ναυτιλιακών εργασιών και υπηρεσιών εντός της Ελλάδας.

Οι Ελληνες εφοπλιστές κατέχουν 4.470 πλοία


Με βάση πρωτογενή έρευνα του ΚΕΠΕ σήμερα οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν στα χέρια τους μία δύναμη 4.470 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 248.202.613 τόνων.

Το 41,3% αφορά πλοία ξηρού φορτίου, δηλαδή 1.958 πλοία, 1.387 είναι δεξαμενόπλοια διαφόρων τύπων, 248 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, 25 LNG, 105 LPG, 103 πλοία ψυγεία 275 επιβατηγά - οχηματαγωγά, 88 ro - ro, 50 μεταφοράς οχημάτων, 199 ρυμουλκά, 24 κρουαζιερόπλοια και 278 πλοία ξηρού φορτίου.

Η μελέτη του ΚΕΠΕ υπολογίζει ότι η αξία του υπό ελληνική διαχείριση στόλου ξηρού φορτίου ανέρχεται στα 43,884 δισ. δολάρια, η αξία των δεξαμενόπλοιων στα 40,505 δισ. δολάρια και των εμπορευματοκιβωτίων στα 7,181 δισ. δολάρια.

Από τα 4.740 ελληνόκτητα πλοία, το 32% ή 1.526 πλοία είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο, το 13% στο νηολόγιο του Παναμά, το 12% φέρει σημαία Μάλτας, το 11% σημαία Λιβερίας και το 10% σημαία Νήσων Μάρσαλ, ενώ οι Ελληνες εφοπλιστές επιλέγουν ακόμη τα νηολόγια από τις Μπαχάμες και την Κύπρο. Ενα 10% των πλοίων τους βρίσκονται σε μικρότερα νηολόγια.

Ο ελληνόκτητος στόλος στο διάστημα 2010 - 2011 παρουσίαζε μέση ετήσια αύξηση της τάξεως του 4,4%. Υπολογίζεται ότι ο ελληνικός στόλος ελέγχεται από 762 έως και 1.050 ναυτιλιακές εταιρείες, όπως σημειώνεται στη μελέτη του ΚΕΠΕ.


ΑΠΌ:  http://www.kerdos.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου