Σε επιδείξεις οι περισσότεροι έχουμε δει αεροπλάνα να πετάνε ανάποδα. Πώς γίνεται όμως αυτό; Είναι κάτι απλό; Μπορούν τα φτερά να σηκώσουν το βάρος του αεροπλάνου;
Όλα σχεδόν τα αεροπλάνα μπορούν να πραγματοποιήσουν στροφή 360 μοιρών (loop). Όμως η ανάποδη πτήση δε διαρκεί πολλή ώρα γιατί απαιτούνται εξαιρετικές μηχανές, πολύ επιδέξιοι πιλότοι και ειδικό προφίλ φτερών. Το αεροπλάνο δε θεωρείται κατάλληλο για ανάποδη πτήση αν, για παράδειγμα, το φτερό έχει πολύ μεγάλη καμπύλη στην επάνω πλευρά και στην κάτω είναι επίπεδο.
Σε οριζόντιες πτήσεις, ο αέρας πρέπει να κινείται με μεγάλη ταχύτητα πάνω στο φτερό σε μια ειδική γωνία, τη γωνία προσβολής η οποία καθορίζεται ηλεκτρονικά από τους πιλότους με κίνηση ενός τμήματος του φτερού. Μέσω αυτής της γωνίας δημιουργείται η αναγκαία ανυψωτική δύναμη.
Σε ανάποδες πτήσεις, ο πιλότος πρέπει να ρυθμίζει σωστά τις γωνίες προσβολής των φτερών, γιατί το αεροπλάνο πετά μόνο εφόσον η ανυψωτική δύναμη που δημιουργείται από τα φτερά είναι μεγαλύτερη από το βάρος του. Δηλαδή να είναι ικανή τόσο να το ανυψώσει, όσο και να το κρατήσει σε κάποιο ύψος. Πρέπει επίσης να έχει την ταχύτητα που θα του επιτρέψει να κινηθεί ευθεία καθώς αυτή πρέπει να είναι αρκετά μεγαλύτερη της αντίστοιχης όταν το αεροπλάνο κινείται κανονικά. Διαφορετικά, θα πάρει κλίση προς τα κάτω και θα ακολουθήσει αναπόφευκτη πτώση. Η ανάποδη πτήση λοιπόν είναι δύσκολη αλλά όχι αδύνατη. Επί της ουσίας, η κατασκευή του αεροσκάφους θα πρέπει να είναι τέτοια που να επιτρέπει την απρόσκοπτη τροφοδότηση των μηχανών με καύσιμο. Αν όλα έχουν μελετηθεί σωστά, ένα αεροπλάνο μπορεί να γίνει παιχνίδι στα χέρια ενός έμπειρου πιλότου.
Παράλληλα, ο πιλότος οφείλει να έχει τον έλεγχο του προσανατολισμού, δηλαδή τον έλεγχο του αεροσκάφους. Έχουν καταγραφεί περιπτώσεις πιλότων που με μεγάλη ταχύτητα πέτυχαν ανάποδες πτήσεις κάτω από γέφυρες μεγάλου μήκους.
αναδημοσίευση από: DailyOne.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου