Δεδομένο: τα σούπερ μάρκετ ακολουθούν άσχημες πρακτικές. Πρώτα απ’ όλα υπάρχει εναρμόνιση στις τιμές. Επιπλέον όσα έχουν ξένη φίρμα συναλλάσσονται επιτήδεια με τις μητρικές εταιρείες της αλλοδαπής. Κι επειδή μιλάμε για λιανεμπόριο πρέπει να το κάνουμε λιανά: τα σούπερ μάρκετ έχουν κατακλέψει τον έλληνα καταναλωτή. Με έμφαση στο «έλληνα». Αλλού δεν τα κάνουν αυτά. Εδώ τα κάνουν. Τις πταίει; Η εύκολη απάντηση είναι να φτιάξουμε έναν κατάλογο με ονόματα υπουργών Ανάπτυξης που είδαν τα καρτέλ και σφύριξαν αδιάφορα. Η απάντηση που πονάει είναι να παραδεχτούμε ότι είμεθα όλοι γίδια στην καταναλωτική συμπεριφορά. Έχουμε επιτρέψει την αισχροκέρδεια ψωνίζοντας ασυνείδητα.
Οι τιμές όλων των προϊόντων αναρτώνται στο διαδίκτυο. Πρόκειται για μια ψηφιακή προσφορά της προηγούμενης κυβέρνησης στους καταναλωτές. Τα πάντα αναλυτικά. Θέλεις δηλαδή να βρεις την πιο φτηνή φέτα Δωδώνης; Μπαίνεις στην ιστοσελίδα και με αναζήτηση στα γαλακτοκομικά/ τυριά/ φέτα/Δωδώνη βρίσκεις σε ποιο κατάστημα είναι η καλύτερη τιμή. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς πολύ προσεκτικός κι ευφυής για να προσέξει ότι είναι όλα μιλημένα, δηλαδή δεν υπάρχει ανταγωνισμός, δηλαδή παραβιάζεται η νομοθεσία. Είναι άσκοπο να καταγγείλει κανείς την αδράνεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Το Κίνημα του Γεώμηλου απέδειξε ότι η λύση είναι στα χέρια του αγοραστή. Εκείνος κάνει το κουμάντο, και ας μην το έχει προς ώρας συνειδητοποιήσει.
Πέρα από το καρτέλ υπάρχει κι άλλη υποχθόνια πρακτική, η οποία ακολουθείται από τις ξένες αλυσίδες λιανεμπορίου. Αυτές όχι μόνο θεωρούν κοροϊδάρες τους έλληνες καταναλωτές, βάζοντας διπλάσιες και υπερδιπλάσιες τιμές συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες αλλά κατακλέβουν και το κράτος. Αποκαλύφθηκε ότι υπάρχουν πέντε μέθοδοι για να μην πληρώνουν όσα οφείλουν στο Δημόσιο. Αγοράζουν τα προϊόντα της δικής τους ετικέτας σε πλασματικά φουσκωμένες τιμές, δηλώνουν ψευδώς ακριβά δικαιώματα χρήσης σημάτων, εμφανίζουν ανύπαρκτα δάνεια από τις μητρικές εταιρίες για να έχουν αρνητικά αποτελέσματα, μεταφέρουν το ρευστό τους σε χώρες με χαμηλή φορολόγηση. Ως κερασάκι σε όλα αυτά, παρουσιάζουν εαυτούς ως «εκπτωτικά μαγαζιά». Έχουν δηλαδή τη βεβαιότητα ότι απευθύνονται σε γίδια καταναλωτές, γίδια ελεγκτές, γίδια πολιτικούς.
Δεν θέλει καμιά τρελή οργάνωση, ας είναι καλά τα social media που επιβιώνουν χωρίς να έχουν ανάγκη από διαφήμιση. Μια ομάδα ενθουσιωδών, αποφασισμένων πολιτών μπορεί να οργανώσει ένα κίνημα για το καλάθι του νοικοκυριού. Τρεις είναι οι ξένες αλυσίδες που κάνουν τα κόλπα, έξι είναι οι αλυσίδες που εναρμονίζουν τις τιμές τους. Η επιλογή θα γίνει τυχαία, όπως τυχαία επελέγη η πατάτα. Δεν χρειάζεται να ξεκινήσει ταυτόχρονα σε όλη την Ελλάδα η καταναλωτική επανάσταση. Αρκεί σε έναν νομό να γίνει ολοκληρωτικός αποκλεισμός ενός σούπερ μάρκετ. Στο τέλος του μήνα θα αναγκαστεί ή να ρίξει τις τιμές ή να κλείσει, με επακόλουθα στα άλλα καταστήματα της αλυσίδας. Είθε όλα τα’ αγαθά, πατάτες να γεννούν.
Oυδέν σχόλιο... Πλην ενός : "Έχουν δηλαδή τη βεβαιότητα ότι απευθύνονται σε γίδια καταναλωτές, γίδια ελεγκτές, γίδια πολιτικούς."
Αφού αυτή είναι πραγματικότητα, γιατί να μην είναι βέβαιοι και να ανησυχούν;
Μήπως αλλάξουμε σουπερμάρκετ;
Είθε όλα τα’ αγαθά, πατάτες να γεννούν!
Δεν ξέρω αν μπορώ να πω με σιγουριά ότι τα προϊόντα είναι πιο φθηνά στα σουπερ μαρκετ άλλων ευρωπαϊκών πόλεων.. Νομίζω πως δεν είναι για να πω την αλήθεια. Και αναφέρομαι σε είδη όπως τα λαχανικά, το κρέας, τα γαλακτοκομικά, τα μακαρόνια κλπ. Κι αυτό γιατί οι μισθοί σε γενικές γραμμές είναι μεγαλύτεροι οπότε αναλογικά, το "καλάθι" είναι κι αυτό ακριβότερο. Ωστόσο αυτό δεν θεωρώ ότι αποτελεί δικιολογία για το ότι οι τιμές των προϊόντων στα σουπερ μάρκετ ανεβαίνουν σαν τρελές τον τελευταίο χρόνο. Δεν άλλαξε ξαφνικά κάτι τόσο δραματικά πχ στην παραγωγή γάλατος ώστε αυτό να κοστίζει περισσότερο ή στην παραγωγή ζυμαρικών, ούτε είναι κάπου γραμμένο ότι όλη την αύξηση του ΦΠΑ θα την επωμιστεί αποκλειστικά ο τελικός καταναλωτής.. Λύση πχ για το χαρτί υγείας δεν νομίζω ότι μπορεί να βρεθεί. Δεν νομίζω ότι υπάρχει νόημα να το αγοράζει κάποιος απευθείας από το πρατήριο. Λύση όμως για τα τρόφιμα όπως η πατάτα είναι ευχάριστο να βρίσκεται. Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι εννοώ πάντα να προηγείται ο σωστός υγειονομικός έλεγχος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα συμφωνήσω μαζί σου στα περισσότερα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως τα απορρυπαντικά είναι φθηνότερα έξω;
Θυμάσαι ασφαλώς το θόρυβο για την τιμή του γάλατος, πριν λίγα χρόνια. Έγινε εισαγωγή απ' έξω, είχε χαμηλότερη τιμή και αναγκαστικά μειώθηκε ελάχιστα η τιμή του ντόπιου.
Το άρθρο δημοσιεύεται γιατί οι τιμές ανεβαίνουν τρελά τον τελευταίο χρόνο, ενώ οι μισθοί μειώνονται.
Εδώ σε θέλω ...
Μήπως: "Έχουμε επιτρέψει την αισχροκέρδεια ψωνίζοντας ασυνείδητα";
Μήπως εκμεταλλεύονται τη διαφθορά που υπάρχει στους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους;
Γι αυτό: "Είθε όλα τ’ αγαθά, πατάτες να γεννούν" !!!