Η αρχική πρόθεση να πουληθεί το 23% των μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ σε ιδιώτες, με το δημόσιο να διατηρεί την πλειοψηφία του 51%, φαίνεται ότι θα αποτύχει ακόμα και στην περίπτωση που δοθεί στους ιδιώτες το management.«Σχέδια επί χάρτου» κάνει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΔ), για να εκμεταλλευτεί την ελληνική λιμενική βιομηχανία.
Μεγάλες εταιρείες του κλάδου όπως είναι η κινέζικη Cosco, αλλά και η ιταλοελβετική MSC, οι οποίες έχουν πολύ ισχυρή παρουσία στην Ελλάδα, απέρριψαν... ευγενικά τη συγκεκριμένη πρόταση και συζητάνε μόνο για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ενδιαφέρον όλων των επενδυτών, συμπεριλαμβανομένων και Fund από τη Γερμανία ή την Κορέα για εξαγορά μετοχών, εστιάζεται μόνο στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα λιμάνια, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», να μένουν στον αέρα.
Για να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα, το Ταμείο κατέθεσε πρόσφατα μια νέα πρόταση στις διοικήσεις περιφερειακών λιμανιών, όπως είναι της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου.
Να ενοποιηθούν όλα τα λιμάνια της χώρας είτε ανά γεωγραφικές περιοχές είτε αν το θεωρούν προτιμότερο ανά δραστηριότητα, και να πουληθούν με διεθνή διαγωνισμό.
Μάλιστα, η συγκεκριμένη πρόταση που εξετάζει το Ταμείο δημιούργησε έντονες ανησυχίες από την πλευρά των διοικήσεων των λιμανιών.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το Ταμείο έχει ήδη στα χέρια το πρώτο κομμάτι της αναμενόμενης μελέτης από τους ερευνητές που δείχνει τις δραστηριότητες στις οποίες πρέπει να επικεντρωθεί το κάθε λιμάνι.
Ωστόσο, έχει ζητήσει περισσότερο χρόνο προτού καταλήξει σε συγκεκριμένες αποφάσεις, και συγκεκριμένα θέλει οι αποφάσεις για τα λιμάνια να μετατεθούν για το 2013.
Στις αιτιάσεις, μάλιστα, του ΥΠΑΑΝ να εξετάσει ταυτόχρονα και το όφελος που μπορεί να έχει η Ελλάδα αν επιλέξει το μοντέλο των παραχωρήσεων όπως έγινε στην περίπτωση της Cosco με το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά, το Ταμείο επισημαίνει ότι και με τις πωλήσεις των μετοχικών πακέτων ουσιαστικά πάλι για παραχωρήσεις πρόκειται, αφού οι εκτάσεις στις οποίες δραστηριοποιούνται τα ελληνικά λιμάνια έχουν παραχωρηθεί από το ελληνικό κράτος.
Τα συστήματα
Η κατάσταση περιγράφεται στη «Ν» ως πολύ κρίσιμη, και, όπως τονίζεται, το Ταμείο είναι ήδη μια κίνηση μπροστά, αφού η διάταξη για το Αττικό Λιμενικό Σύστημα (συγχώνευση των λιμανιών της Ραφήνας, Ελευσίνας και Λαυρίου, υπό τον ΟΛΠ), που προγραμματιζόταν να κατατεθεί με το σχέδιο νόμου για τη φιλική επιχειρηματικότητα του ΥΠΑΑΝ, τελικά αποσύρθηκε.
Στη σκακιέρα που έχει στηθεί όλοι αναμένουν την επόμενη κίνηση που θα κάνει το Ταμείο, και αφορά στο δικαίωμα ψήφου στα λιμάνια. Αν δηλαδή το υπουργείο Οικονομικών δώσει στο Ταμείο αυτό το δικαίωμα, ώστε να μπορέσουν τα στελέχη του να καθορίσουν τις εξελίξεις άμεσα. Σε αυτή την περίπτωση, είναι ανοικτό το ενδεχόμενο να σταματήσουν όσα επενδυτικά σχέδια αναπτύσσουν τα λιμάνια, και κρίνει το Ταμείο ότι πρέπει να πάνε σε δεύτερο χρόνο.
Οι εκλογές
Την κατάσταση περιπλέκει ακόμα περισσότερο το θέμα των εκλογών. Η Ν.Δ., η οποία προηγείται στις δημοσκοπήσεις, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα διά στόματος του υπεύθυνου για την εμπορική ναυτιλία, Γιάννη Πλακιωτάκη, ότι τάσσεται υπέρ του μοντέλου των παραχωρήσεων όπως έκανε όταν ήταν κυβέρνηση και με την Cosco, απορρίπτοντας τις ιδιωτικοποιήσεις. Και για λόγους ασφάλειας της χώρας, αλλά και για οικονομικούς λόγους, όπως ειπώθηκε.
Η άλλη πλευρά
Ακόμα ένα εμπόδιο που ίσως μπει στο δρόμο του Ταμείου είναι και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση, που έχει απορρίψει, εκτός από την Αγγλία, το μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων και προκρίνει το μοντέλο των παραχωρήσεων.
Επίσης, υπάρχουν και εταιρείες κρουαζιέρας που στη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης στο Μαϊάμι πριν από λίγες ημέρες δήλωσαν πως επιθυμούν να «δουλέψουν» στη χώρα μας με τις παραχωρήσεις απορρίπτοντας τις ιδιωτικοποιήσεις.
Παρατήρησαν, επίσης, ότι η αναποφασιστικότητα που υπάρχει από την ελληνική πολιτεία για το θέμα των λιμανιών καθυστερεί τις απαραίτητες επενδύσεις σε υποδομές που πρέπει να γίνουν στα ελληνικά λιμάνια, τόσο στα μεγάλα όσο και στα νησιωτικά.
Απαξίωση της ναυπηγοεπισκευής
Ο ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος, που έχει προσφέρει στο παρελθόν πολλά στην ελληνική οικονομία, βρίσκεται εδώ και περισσότερο από 10 χρόνια σε απαξίωση. Με μια μικρή ανάπαυλα που η ναυτιλιακή αγορά ήταν πολύ ψηλά και ήρθαν πολλά πλοία στην Ελλάδα, η κατάσταση χαρακτηρίζεται τραγική για τις περισσότερες εταιρείες. Τα πλοία πλέον δεν έρχονται στη χώρα μας.
Και ενώ υπάρχει πρόθεση να αναπτυχθεί η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στα πρότυπα βιομηχανικού πάρκου και να πάρει επιδοτήσεις από το ΕΣΠΑ για επενδύσεις, σε δίκτυα, αποθήκες, αλλά και πλωτές δεξαμενές ώστε να εκσυγχρονιστεί και να γίνει πιο εύκολη η προσέλκυση πλοίων, σε συνδυασμό με την εξασφάλιση μιας συμφωνίας κυρίων ανάμεσα σε εργοδότες και εργαζόμενους που θα εξασφαλίσει την εργασιακή ειρήνη, το «πάγωμα» των εξελίξεων έχει αρνητικό αντίκτυπο στον κλάδο.
Σημειώνεται ότι ενδιαφέρον να επενδύσει στη ΝΑ.ΖΩ. επέδειξε η κινέζικη Cosco, η οποία έχει δεσμευθεί ότι μπορεί να φέρει πλωτή δεξαμενή, αλλά και να προσελκύσει πλοία για επισκευές στον Πειραιά, υπό προϋποθέσεις. Ενδιαφέρον, όμως, καταγράφεται και από ομάδα Ελλήνων επιχειρηματιών και εφοπλιστών για να συμμετέχει στις επενδύσεις αυτές.
Και οι δύο πλευρές, όμως, περιμένουν να λάβει η ελληνική πολιτεία, που καθυστερεί χαρακτηριστικά, τις αποφάσεις της ώστε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες αναβάθμισης του κλάδου.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Το άρθρο αναδημοσιεύεται από τη: http://www.naftemporiki.gr/
Το άρθρο αναδημοσιεύεται από τη: http://www.naftemporiki.gr/
Το συγκεκριμένο θέμα το θεωρώ αρκετά πολύπλοκο.. Ίσως επειδή το γνωρίζω αρκετά. Αν γνώριζα κι άλλα αρκετά μπορεί να θεωρούσα κι αυτά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχουν τα εξής ξεκάθαρα αλλά καθόλου εύκολα στη λύση τους προβλήματα.
α) Τα λιμάνια χρειάζονται τα λεφτά, τη σωστή οργάνωση και την αξιοπιστία που θα τους δοθεί από μία ιδιωτικοποίηση. Δεν νομίζω να μπορέσουν να τα βρουν ποτέ αυτά με τις σημερινές συνθήκες.
β) Οι ναυτεργάτες έχουν αποδείξει ότι μπορούν να πραγματοποιήσουν κινητοποιήσεις που μπορούν να τα μπλοκάρουν όλα αυτά. Οι κινητοποιήσεις είναι επιζήμιες για τον κλάδο των ναυτεργατών αλλά οι συνδικαλιστές ναυτεργάτες κατά τη γνώμη μου δεν λειτουργούν με γνώμονα το συμφέρον του κλάδου.
γ) Συμφωνώ ότι είναι επικίνδυνο να "πουληθούν" σε ξένες εταιρίες σε μεγάλο ποσοστό τα λιμάνια.
Επομένως, κάτι σε 30-30 και μικρά ποσοστά θα τανε κατά τη γνώμη μου το καλύτερο..
Οι κινητοποιήσεις μπορούν να μπλοκάρουν όλα αυτά διότι στην πραγματικότητα είναι κ α τ α λ ή ψ ε ι ς !!! Αποφασίζουν απεργία, ό σ ο ι ψηφίζουν, κάνουν κατάληψη του χώρου και όποιος θέλει ας τα βάλει μαζί τους ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ναυτιλία από εδώ και στο εξής χρειάζεται προσεχτικές κινήσεις γιατί, για την Ελλάδα είναι η λ ύ σ η τ ο υ π ρ ο β λ ή μ α τ ο ς, π ο υ λ έ γ ε τ α ι "κ ρ ί σ η"!
Δυστυχώς επιβάλλεται να γίνουν παραχωρήσεις και υποχωρήσεις.