Μετά τα 55 χρόνια αρκεί ακόμα και ένα ποτηράκι για να γίνει ένας οδηγός επικίνδυνος, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη, η οποία σχετίζει άμεσα την ηλικία του οδηγού με την επίδραση του αλκόολ όταν βρίσκεται πίσω από το τιμόνι.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Σάρα Νίξον του Τμήματος Ψυχιατρικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Φλόριντα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό ψυχοφαρμακολογίας «Psychopharmacology», έκαναν δοκιμές με δύο ομάδες οδηγών 36 ατόμων η κάθε μία, ηλικίας 25 έως 35 και 55 έως 70 ετών αντίστοιχα.
Το πείραμα που έγινε σε προσομοιωτές οδήγησης, εστίασε στην επίδραση που έχει στους οδηγούς η κατανάλωση αλκοόλ σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, που δεν παραβιάζουν τη νομοθεσία (στην περίπτωση των ΗΠΑ το όριο στα αλκοτέστ αναπνοής είναι ποσότητα αλκοόλ 0,08% στο αίμα).
Η μελέτη έδειξε καθαρά ότι η οδηγητική ικανότητα των μεγαλύτερης ηλικίας οδηγών επηρεάζεται αρνητικά ακόμη και με μόνο ένα ποτό, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο με τους πιο νέους οδηγούς.
Η ίδια ερευνητική ομάδα έχει στο παρελθόν μελετήσει εξονυχιστικά το πώς χαμηλές έως μέτριες ποσότητες αλκοόλ επιδρούν στους οδηγούς μέσης και τρίτης ηλικίας. Με βάση και τα νέα ευρήματα, οι ερευνητές ζητούν να αναθεωρηθεί προς τα κάτω το νόμιμο όριο για την κατανάλωση αλκοόλ από τους οδηγούς.
Στο νέο πείραμα, οι οδηγοί -αφού είχαν πιεί το ποτηράκι τους (εμφανίζοντας στα αλκοτέστ ένδειξη αλκοόλ 0,065%)- έπρεπε να οδηγήσουν σε ένα προσομοιωμένο επαρχιακό δρόμο γεμάτο στροφές μήκους πέντε χιλιομέτρων.
Οι ερευνητές αξιολόγησαν πόσο ικανοί ήσαν οι οδηγοί να μένουν στη λωρίδα τους, να διατηρούν σταθερή την ταχύτητά τους και να στρίβουν σωστά το τιμόνι όταν έπρεπε.
Το πείραμα επαναλήφθηκε, αφότου οι οδηγοί είχαν πιεί ένα εικονικό αλκοολούχο ποτό (πλασέμπο), ώστε να γίνει καλύτερη σύγκριση της επίδρασης του αλκοόλ στην οδήγηση. Τέλος, το πείραμα έγινε μια τρίτη φορά, κατά την οποία οι οδηγοί ήσαν τελείως «στεγνοί».
Η προσομοίωση της οδήγησης έγινε, αφότου είχε περάσει λίγη ώρα από την κατανάλωση του αλκοόλ, όπως θα συνέβαινε σε πραγματικές συνθήκες, αν κανείς είχε πιει ένα ποτηράκι σε μια οικογενειακή συγκέντρωση και μετά οδηγούσε για το σπίτι του.
Οι δοκιμασίες έδειξαν ότι ένα ποτήρι αλκοόλ δεν επηρεάζει αρνητικά την ικανότητα των νεότερων οδηγών - κάτι που η Σάρα Νίξον χαρακτήρισε «λίγο απρόσμενο».
Όπως προειδοποίησε όμως, σε πραγματικές πιο πολύπλοκες συνθήκες οδήγησης -σε σχέση με αυτές του εργαστηρίου- μπορεί ακόμα και οι νέοι οδηγοί να έχουν χειρότερη αντίδραση την κρίσιμη στιγμή εξαιτίας έστω και του λίγου αλκοόλ που έχουν πιει.
Όμως, αυτό που το πείραμα έδειξε σίγουρα, είναι ότι οι μικρές εντός νομίμων ορίων ποσότητες αλκοόλ είναι αρκετές για κάνουν χειρότερο οδηγό κάποιον άνω των 55 ετών, καθώς οι κινήσεις του στο τιμόνι γίνονται πιο αργές και λιγότερο ακριβείς.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Σάρα Νίξον του Τμήματος Ψυχιατρικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Φλόριντα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό ψυχοφαρμακολογίας «Psychopharmacology», έκαναν δοκιμές με δύο ομάδες οδηγών 36 ατόμων η κάθε μία, ηλικίας 25 έως 35 και 55 έως 70 ετών αντίστοιχα.
Το πείραμα που έγινε σε προσομοιωτές οδήγησης, εστίασε στην επίδραση που έχει στους οδηγούς η κατανάλωση αλκοόλ σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, που δεν παραβιάζουν τη νομοθεσία (στην περίπτωση των ΗΠΑ το όριο στα αλκοτέστ αναπνοής είναι ποσότητα αλκοόλ 0,08% στο αίμα).
Η μελέτη έδειξε καθαρά ότι η οδηγητική ικανότητα των μεγαλύτερης ηλικίας οδηγών επηρεάζεται αρνητικά ακόμη και με μόνο ένα ποτό, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο με τους πιο νέους οδηγούς.
Η ίδια ερευνητική ομάδα έχει στο παρελθόν μελετήσει εξονυχιστικά το πώς χαμηλές έως μέτριες ποσότητες αλκοόλ επιδρούν στους οδηγούς μέσης και τρίτης ηλικίας. Με βάση και τα νέα ευρήματα, οι ερευνητές ζητούν να αναθεωρηθεί προς τα κάτω το νόμιμο όριο για την κατανάλωση αλκοόλ από τους οδηγούς.
Στο νέο πείραμα, οι οδηγοί -αφού είχαν πιεί το ποτηράκι τους (εμφανίζοντας στα αλκοτέστ ένδειξη αλκοόλ 0,065%)- έπρεπε να οδηγήσουν σε ένα προσομοιωμένο επαρχιακό δρόμο γεμάτο στροφές μήκους πέντε χιλιομέτρων.
Οι ερευνητές αξιολόγησαν πόσο ικανοί ήσαν οι οδηγοί να μένουν στη λωρίδα τους, να διατηρούν σταθερή την ταχύτητά τους και να στρίβουν σωστά το τιμόνι όταν έπρεπε.
Το πείραμα επαναλήφθηκε, αφότου οι οδηγοί είχαν πιεί ένα εικονικό αλκοολούχο ποτό (πλασέμπο), ώστε να γίνει καλύτερη σύγκριση της επίδρασης του αλκοόλ στην οδήγηση. Τέλος, το πείραμα έγινε μια τρίτη φορά, κατά την οποία οι οδηγοί ήσαν τελείως «στεγνοί».
Η προσομοίωση της οδήγησης έγινε, αφότου είχε περάσει λίγη ώρα από την κατανάλωση του αλκοόλ, όπως θα συνέβαινε σε πραγματικές συνθήκες, αν κανείς είχε πιει ένα ποτηράκι σε μια οικογενειακή συγκέντρωση και μετά οδηγούσε για το σπίτι του.
Οι δοκιμασίες έδειξαν ότι ένα ποτήρι αλκοόλ δεν επηρεάζει αρνητικά την ικανότητα των νεότερων οδηγών - κάτι που η Σάρα Νίξον χαρακτήρισε «λίγο απρόσμενο».
Όπως προειδοποίησε όμως, σε πραγματικές πιο πολύπλοκες συνθήκες οδήγησης -σε σχέση με αυτές του εργαστηρίου- μπορεί ακόμα και οι νέοι οδηγοί να έχουν χειρότερη αντίδραση την κρίσιμη στιγμή εξαιτίας έστω και του λίγου αλκοόλ που έχουν πιει.
Όμως, αυτό που το πείραμα έδειξε σίγουρα, είναι ότι οι μικρές εντός νομίμων ορίων ποσότητες αλκοόλ είναι αρκετές για κάνουν χειρότερο οδηγό κάποιον άνω των 55 ετών, καθώς οι κινήσεις του στο τιμόνι γίνονται πιο αργές και λιγότερο ακριβείς.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ: naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου