Αυτοκίνητα αυτόνομα, ρομποτικά, drone, όπως και να τα αποκαλούμε η αυτο-οδήγηση του αυτοκινήτου είναι πλέον το μέλλον. Μπορεί να χρειαστεί κανα δυό χρόνια –ίσως και κανα δυό δεκαετίες- αλλά όλοι οι συμμετέχοντες στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης συμφωνούν ότι μια μέρα η επιστημονική φαντασία θα γίνει πραγματικότητα.
Ωστόσο, ενώ εταιρείες όπως η Google, η BMW, η Ford και η IBM εργάζονται πάνω σε αυτή την τεχνολογία, έχει δοθεί λιγότερη προσοχή στο τι σημαίνει αυτό για τους επιβάτες.
Η ελβετική δεξαμενή σκέψης Rinspeed, που ασχολείται με αυτοκίνητα, έχει προσπαθήσει να δώσει μία εικόνα αυτού του μέλλοντος, με το ιδεατό αυτοκίνητό της Xchange, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Γενεύη. «Το να ταξιδεύεις πλέον με ένα αυτοκίνητο χωρίς οδηγό σημαίνει ότι δεν θα χρειάζεται να κοιτάζεις το δρόμο, αλλά θα μπορείς να περνάς τον χρόνο σου με πιο ουσιαστικό τρόπο» σχολιάζει ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος Frank Rinderknecht.
Η Rinspeed έχει πάρει ένα τετραθέσιο σεντάν και έχει αλλάξει το εσωτερικό του, κάνοντάς το σαν ένα μικρό ιδιωτικό τζετ. Όλα όμως έχουν γίνει στο μέγεθος ένα κανονικού αυτοκινήτου, και συγκεκριμένα βάσει ενός ηλεκτρικού Tesla Model S. Τα καθίσματα μπορούν να περιστραφούν, να στρίψουν και να αλλάξουν 20 διαφορετικές θέσεις, επιτρέποντας στους μπροστινούς επιβάτες να γυρίσουν προς τους πίσω ή να ξαπλώσουν και να παρακολουθήσουν κάτι σε μια οθόνη 32 ιντσών.
Η κολώνα του τιμονιού μπορεί να μετακινηθεί στο κέντρο για την ευκολότερη χρήση ενός συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας που υπάρχει σε όλο το μήκος του ταμπλό. Αυτό διαθέτει δύο περιστρεφόμενες οθόνες LCD για να σερφάρετε στο διαδίκτυο, να βλέπετε τα email ή για κάποια επαγγελματική συνάντηση μέσω βίντεο. Όλα είναι πλήρως συνδεδεμένα με τον κόσμο με υπηρεσίες πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο και υπηρεσίες cloud.
Ο Rinderknecht κατάφερε να χωρέσει ακόμα και μια μηχανή εσπρέσο.
«Ιδιαίτερα ακριβό»
Παρά το γεγονός ότι το Xchange είναι σε πειραματικό στάδιο, η Rinspeed συνεργάστηκε με γνωστές εταιρείες για να αποδείξει ότι η ιδέα είναι εφικτή. Η TRW Automotive έκανε το κινητό τιμόνι. Η Harman έκανε το σύστημα ψυχαγωγίας. Η Deutsche Telekom ανέπτυξε τη σύνδεση και η κλωστοϋφαντουργία Straehle and Hess ανέπτυξε το μπλε και γκρι πολυτελές εσωτερικό με σκοπό να δώσει στο αυτοκίνητο μία χαλαρωτική, θαλάσσια ατμόσφαιρα.
Και, το «κερασάκι στην τούρτα», στο κέντρο της κολώνας του τιμονιού βρίσκεται ένα ρολόι χειρός Carl F Bucherer - ένα Patravi TravelTec - σε μια διαφανή σφαίρα. Το ρολόι κουρδίζεται καθώς κινείται το αυτοκίνητο. «Τρελό, παιχνιδιάρικο, αλλά με κάποιο τρόπο επίσης ιδιοφυές και ιδιαίτερα ακριβό», λέει ο Rinderknecht.
Η οροφή από Plexiglas της Evonik έχει 358 LED φώτα (υπάρχουν ακόμα 98 στον πίνακα οργάνων). Το θέμα όμως δεν είναι η άνεση, η πολυτέλεια και η χαλάρωση. Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό δεν θα σημάνουν τον θάνατο της οδήγησης, υποστηρίζει ο Rinderknecht. Θα υπάρξουν φορές που ένας οδηγός θα θέλει να οδηγήσει.
«Πιο ευέλικτοι»
«Η περισσότερη οδήγηση είναι βαρετή, γιατί ακριβώς ‘τρώει’ μίλια. Αν πάω στον αυτοκινητόδρομο από το Λονδίνο στο Μπέρμιγχαμ, είναι βαρετό. Αν όμως πάω στις Άλπεις, θέλω να οδηγήσω ο ίδιος και όχι το μηχάνημα». Η Rinspeed συνηθίζει να φτάνει τον σχεδιασμό των αυτοκινήτων στα όρια. Αυτή που ο Rinderknecht αποκαλεί «τρελή ελβετική ομάδα» είναι πίσω αρκετά ακραία έργα, όπως το υποθαλάσσιο αυτοκίνητο Squba.
«Είμαστε μια μικρή εταιρεία που σκεφτόμαστε πέρα από τα όρια. Δεν έχουμε τα προβλήματα των μεγάλων εταιρειών» , τις διαδικασίες, την πολιτική. Μπορούμε να είμαστε πολύ πιο ευέλικτοι». Επέλεξαν την Tesla, εν μέρει επειδή όλα τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα είναι το μέλλον, αλλά και επειδή η διαμόρφωση του αυτοκινήτου ήταν καταλληλότερη.
Το να ξεπεράσουν την ασφάλεια, την ευθύνη και ρυθμιστικά θέματα θα είναι μεγάλη πρόκληση για τους κατασκευαστές των αυτόνομων αυτοκινήτων. Οι κανόνες που διέπουν την ασφάλεια των καθισμάτων είναι από τους πιο πολύπλοκους.
Έπειτα υπάρχει και το θέμα της άνεσης. «Με όλα τα φρεναρίσματα και τις ανωμαλίες του δρόμου, θα πρέπει να υπάρχει ένα κάθισμα που δεν θα διακόπτει την χαλάρωση» λέει. Η
Rinspeed ανέπτυξε τα καθίσματα με την παγκοσμίου φήμης κατασκευάστρια ιατρικής προσθετικής, Otto Bock Mobility. Ένα από τα αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά του Xchange είναι η αίσθηση του χώρου. Παρά το γεγονός ότι είναι γεμάτο με τεχνολογία, δεν είναι στριμωγμένο.
Η εταιρεία σκέφτεται ήδη πέρα από αυτό το πρωτότυπο αυτοκίνητο. «Θα έρθει η στιγμή που θα πρέπει να ταξιδεύουμε σε ένα όχημα χωρίς αερόσακους ή ζώνες ασφαλείας, επειδή οι πιθανότητες ενός ατυχήματος θα είναι ελάχιστες». Θεωρεί ότι η σύγκλιση της τεχνολογίας των αυτοκινήτων και της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι ο «καταλύτης μιας νέας βιομηχανικής επανάστασης».
Αύξηση της αυτοματοποίησης
Αλλά η πραγματική πρόκληση μπορεί να μην είναι τεχνολογική ή ρυθμιστική, αλλά συναισθηματική. Το πείσουν τους ανθρώπους να ταξιδέψουν με ένα πρόγραμμα οδήγησης αυτοκινήτου θα απαιτήσει ένα σημαντικό άλμα πίστης. «Γνωρίζουμε ότι εννέα από τα 10 αεροπορικά δυστυχήματα οφείλονται σε σφάλμα του πιλότου. Αλλά, υποθετικά, αν πάτε στο αεροδρόμιο Heathrow και έχετε τη δυνατότητα να πετάξετε σε ένα αεροπλάνο με δύο πιλότους ή σε ένα αεροπλάνο χωρίς πιλότους, ξέρω ποιο θα εμπιστευθείτε». Μπορεί να απαιτήσει μια γενιά πριν οι άνθρωποι προσαρμοστούν, αλλά αυτό θα συμβεί , λέει ο Rinderknecht. «Τα πάντα στη ζωή θα γίνουν αυτοματοποιημένα. Όταν άρχισα να δουλεύω είχα μια κλασική γραφομηχανή. Όταν βλέπω πώς ήταν τα πράγματα, φαίνεται σαν την Παλαιολιθική Εποχή».
http://www.bbc.com/news/business-26433493
Η ελβετική δεξαμενή σκέψης Rinspeed, που ασχολείται με αυτοκίνητα, έχει προσπαθήσει να δώσει μία εικόνα αυτού του μέλλοντος, με το ιδεατό αυτοκίνητό της Xchange, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Γενεύη. «Το να ταξιδεύεις πλέον με ένα αυτοκίνητο χωρίς οδηγό σημαίνει ότι δεν θα χρειάζεται να κοιτάζεις το δρόμο, αλλά θα μπορείς να περνάς τον χρόνο σου με πιο ουσιαστικό τρόπο» σχολιάζει ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος Frank Rinderknecht.
Η Rinspeed έχει πάρει ένα τετραθέσιο σεντάν και έχει αλλάξει το εσωτερικό του, κάνοντάς το σαν ένα μικρό ιδιωτικό τζετ. Όλα όμως έχουν γίνει στο μέγεθος ένα κανονικού αυτοκινήτου, και συγκεκριμένα βάσει ενός ηλεκτρικού Tesla Model S. Τα καθίσματα μπορούν να περιστραφούν, να στρίψουν και να αλλάξουν 20 διαφορετικές θέσεις, επιτρέποντας στους μπροστινούς επιβάτες να γυρίσουν προς τους πίσω ή να ξαπλώσουν και να παρακολουθήσουν κάτι σε μια οθόνη 32 ιντσών.
Η κολώνα του τιμονιού μπορεί να μετακινηθεί στο κέντρο για την ευκολότερη χρήση ενός συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας που υπάρχει σε όλο το μήκος του ταμπλό. Αυτό διαθέτει δύο περιστρεφόμενες οθόνες LCD για να σερφάρετε στο διαδίκτυο, να βλέπετε τα email ή για κάποια επαγγελματική συνάντηση μέσω βίντεο. Όλα είναι πλήρως συνδεδεμένα με τον κόσμο με υπηρεσίες πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο και υπηρεσίες cloud.
Ο Rinderknecht κατάφερε να χωρέσει ακόμα και μια μηχανή εσπρέσο.
«Ιδιαίτερα ακριβό»
Παρά το γεγονός ότι το Xchange είναι σε πειραματικό στάδιο, η Rinspeed συνεργάστηκε με γνωστές εταιρείες για να αποδείξει ότι η ιδέα είναι εφικτή. Η TRW Automotive έκανε το κινητό τιμόνι. Η Harman έκανε το σύστημα ψυχαγωγίας. Η Deutsche Telekom ανέπτυξε τη σύνδεση και η κλωστοϋφαντουργία Straehle and Hess ανέπτυξε το μπλε και γκρι πολυτελές εσωτερικό με σκοπό να δώσει στο αυτοκίνητο μία χαλαρωτική, θαλάσσια ατμόσφαιρα.
Και, το «κερασάκι στην τούρτα», στο κέντρο της κολώνας του τιμονιού βρίσκεται ένα ρολόι χειρός Carl F Bucherer - ένα Patravi TravelTec - σε μια διαφανή σφαίρα. Το ρολόι κουρδίζεται καθώς κινείται το αυτοκίνητο. «Τρελό, παιχνιδιάρικο, αλλά με κάποιο τρόπο επίσης ιδιοφυές και ιδιαίτερα ακριβό», λέει ο Rinderknecht.
Η οροφή από Plexiglas της Evonik έχει 358 LED φώτα (υπάρχουν ακόμα 98 στον πίνακα οργάνων). Το θέμα όμως δεν είναι η άνεση, η πολυτέλεια και η χαλάρωση. Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό δεν θα σημάνουν τον θάνατο της οδήγησης, υποστηρίζει ο Rinderknecht. Θα υπάρξουν φορές που ένας οδηγός θα θέλει να οδηγήσει.
«Πιο ευέλικτοι»
«Η περισσότερη οδήγηση είναι βαρετή, γιατί ακριβώς ‘τρώει’ μίλια. Αν πάω στον αυτοκινητόδρομο από το Λονδίνο στο Μπέρμιγχαμ, είναι βαρετό. Αν όμως πάω στις Άλπεις, θέλω να οδηγήσω ο ίδιος και όχι το μηχάνημα». Η Rinspeed συνηθίζει να φτάνει τον σχεδιασμό των αυτοκινήτων στα όρια. Αυτή που ο Rinderknecht αποκαλεί «τρελή ελβετική ομάδα» είναι πίσω αρκετά ακραία έργα, όπως το υποθαλάσσιο αυτοκίνητο Squba.
«Είμαστε μια μικρή εταιρεία που σκεφτόμαστε πέρα από τα όρια. Δεν έχουμε τα προβλήματα των μεγάλων εταιρειών» , τις διαδικασίες, την πολιτική. Μπορούμε να είμαστε πολύ πιο ευέλικτοι». Επέλεξαν την Tesla, εν μέρει επειδή όλα τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα είναι το μέλλον, αλλά και επειδή η διαμόρφωση του αυτοκινήτου ήταν καταλληλότερη.
Το να ξεπεράσουν την ασφάλεια, την ευθύνη και ρυθμιστικά θέματα θα είναι μεγάλη πρόκληση για τους κατασκευαστές των αυτόνομων αυτοκινήτων. Οι κανόνες που διέπουν την ασφάλεια των καθισμάτων είναι από τους πιο πολύπλοκους.
Έπειτα υπάρχει και το θέμα της άνεσης. «Με όλα τα φρεναρίσματα και τις ανωμαλίες του δρόμου, θα πρέπει να υπάρχει ένα κάθισμα που δεν θα διακόπτει την χαλάρωση» λέει. Η
Rinspeed ανέπτυξε τα καθίσματα με την παγκοσμίου φήμης κατασκευάστρια ιατρικής προσθετικής, Otto Bock Mobility. Ένα από τα αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά του Xchange είναι η αίσθηση του χώρου. Παρά το γεγονός ότι είναι γεμάτο με τεχνολογία, δεν είναι στριμωγμένο.
Η εταιρεία σκέφτεται ήδη πέρα από αυτό το πρωτότυπο αυτοκίνητο. «Θα έρθει η στιγμή που θα πρέπει να ταξιδεύουμε σε ένα όχημα χωρίς αερόσακους ή ζώνες ασφαλείας, επειδή οι πιθανότητες ενός ατυχήματος θα είναι ελάχιστες». Θεωρεί ότι η σύγκλιση της τεχνολογίας των αυτοκινήτων και της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι ο «καταλύτης μιας νέας βιομηχανικής επανάστασης».
Αύξηση της αυτοματοποίησης
Αλλά η πραγματική πρόκληση μπορεί να μην είναι τεχνολογική ή ρυθμιστική, αλλά συναισθηματική. Το πείσουν τους ανθρώπους να ταξιδέψουν με ένα πρόγραμμα οδήγησης αυτοκινήτου θα απαιτήσει ένα σημαντικό άλμα πίστης. «Γνωρίζουμε ότι εννέα από τα 10 αεροπορικά δυστυχήματα οφείλονται σε σφάλμα του πιλότου. Αλλά, υποθετικά, αν πάτε στο αεροδρόμιο Heathrow και έχετε τη δυνατότητα να πετάξετε σε ένα αεροπλάνο με δύο πιλότους ή σε ένα αεροπλάνο χωρίς πιλότους, ξέρω ποιο θα εμπιστευθείτε». Μπορεί να απαιτήσει μια γενιά πριν οι άνθρωποι προσαρμοστούν, αλλά αυτό θα συμβεί , λέει ο Rinderknecht. «Τα πάντα στη ζωή θα γίνουν αυτοματοποιημένα. Όταν άρχισα να δουλεύω είχα μια κλασική γραφομηχανή. Όταν βλέπω πώς ήταν τα πράγματα, φαίνεται σαν την Παλαιολιθική Εποχή».
http://www.bbc.com/news/business-26433493
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ: ANTINEWS
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου