Στις πολλές διαφημίσεις, που μας κατακλύζουν και σχετίζονται με το αυτοκίνητο, προβάλλονται ως κίνητρα αγοράς το στυλ, οι επιδόσεις, οι χώροι και πολύ περισσότερο ο οικολογικός χαρακτήρας του εκάστοτε μοντέλου.
Εκτός από την αναφορά στην κατανάλωση καυσίμου, τονίζονται και οι εκπομπές του διαφημιζόμενου αυτοκινήτου σε διοξείδιο του άνθρακα που, εκτός από το ότι καθορίζουν πλέον τα τέλη κυκλοφορίας, είναι και κριτήριο για το πόσο οικολογικό είναι το αυτοκίνητο. Είναι όμως η αγορά ενός νέου αυτοκινήτου πάντα μια οικολογική κίνηση; Αναρωτήθηκε ποτέ κανείς πόσο είναι το κόστος σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα με άλλα λόγια το ενεργειακό αποτύπωμα για την κατασκευή ενός νέου αυτοκινήτου; Ποια είναι η σχέση του με το ενεργειακό αποτύπωμα που προκύπτει από την κατανάλωσή του;
Σύμφωνα με σχετικό άρθρο της αγγλικής εφημερίδας «The Guardian», ο υπολογισμός του ενεργειακού αποτυπώματος για την κατασκευή ενός νέου αυτοκινήτου είναι πάρα πολύ πολύπλοκος. Τα μεταλλεύματα πρέπει να εξορυχτούν από το έδαφος και να επεξεργαστούν για να γίνουν μέταλλα. Αυτά, έπειτα, πρέπει να μετατραπούν σε τμήματα του αυτοκινήτου. Εκτός από τα μέταλλα πρέπει να κατασκευαστούν και άλλα τμήματα από άλλα συστατικά, όπως ελαστικά, καουτσούκ, πλαστικά, ταμπλό, χρώμα κ.λπ. Επίσης, εξαρτήματα απ’ όλο τον κόσμο πρέπει να μεταφερθούν στο εργοστάσιο παραγωγής. Όλα αυτά τα τμήματα και τα εξαρτήματα πρέπει κατόπιν να συναρμολογηθούν. Καθένα από τα στάδια που αναφέρθηκε για την παραγωγή ενός αυτοκινήτου απαιτεί ενέργεια. Οι εταιρείες που κατασκευάζουν τα αυτοκίνητα έχουν γραφεία και άλλες υποδομές με δικό τους ενεργειακό αποτύπωμα, το οποίο θα πρέπει με κάποιο τρόπο να επιμεριστεί κατ’ αναλογία σε κάθε αυτοκίνητο που κατασκευάζεται.
Με άλλα λόγια, ακόμη περισσότερο απ’ ό,τι συμβαίνει με την παραγωγή άλλων προϊόντων, η κατασκευή ενός αυτοκινήτου έχει επιδράσεις που εκτείνονται σε ολόκληρη την οικονομία. Για να δώσουμε ένα απλό παράδειγμα, ανάμεσα σε εκατομμύρια, το εργοστάσιο συναρμολόγησης χρησιμοποιεί τηλέφωνα, τα οποία με τη σειρά τους πρέπει να κατασκευαστούν, όπως και οι τηλεφωνικές γραμμές που μεταδίδουν τις κλήσεις. Οι επιδράσεις μπορούν να συνεχιστούν προς κάθε κατεύθυνση. Αν προσπαθήσουμε να συλλάβουμε όλα αυτά τα στάδια, με την προσθήκη καθενός μεμονωμένα στον υπολογισμό του ενεργειακού αποτυπώματος κάθε αυτοκινήτου, θα ήταν ανώφελο, καθώς τα στάδια αυτά είναι πρακτικά άπειρα.
Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να βρούμε τις γνωστές συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του κόσμου ή μιας χώρας και να τις διαχωρίσουμε σε διαφορετικούς τομείς παραγωγής, αφού λάβουμε υπόψη πως κάθε βιομηχανία καταναλώνει αγαθά και υπηρεσίες όλων των άλλων. Αν με τον παραπάνω συλλογισμό βρούμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινητοβιομηχανιών και το διαιρέσουμε με το συνολικό ποσό των χρημάτων που δαπανώνται για τα νέα αυτοκίνητα, τότε προκύπτει ένα ενεργειακό αποτύπωμα των 600 κιλών διοξειδίου του άνθρακα (CΟ2) ανά 1.000 ευρώ περίπου. Σύμφωνα με τον παραπάνω συλλογισμό μπορεί να υπολογιστεί το ενεργειακό αποτύπωμα για κάθε μοντέλο που κυκλοφορεί στην αγορά με βάση την τιμή αγοράς του (χωρίς τους φόρους).
Παρόλο που κάποια αυτοκίνητα σίγουρα κατασκευάζονται απαιτώντας λιγότερη ενέργεια από κάποια άλλα, ο παραπάνω συλλογισμός αποτελεί μια καλή κατευθυντήρια γραμμή για τον υπολογισμό του ενεργειακού αποτυπώματος ενός αυτοκινήτου. Η κατασκευή ενός μεσαίου αυτοκινήτου, με κόστος 20.000 ευρώ, απαιτεί 12 τόνους διοξειδίου του άνθρακα, όσο δηλαδή οι ανάγκες σε ενέργεια σε ένα τυπικό νοικοκυριό για τρία χρόνια! Το ποσό του ενεργειακού αποτυπώματος που προέκυψε μπορεί να συγκριθεί με το συνολικό ποσό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του ίδιου αυτοκινήτου για ένα μεγάλο μέρος της ζωής του.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι το ενεργειακό κόστος κατασκευής ενός αυτοκινήτου είναι πολύ πιο μεγάλο από ό,τι νομίζουμε. Αυτό καθιστά ενεργειακά και οικολογικά πιο συμφέρουσα την απόκτηση ενός αυτοκινήτου, τη χρήση του για όσο διάστημα είναι αξιόπιστο και τη σωστή συντήρησή του για να το κρατήσουμε για πολλά χρόνια! Αν ένα αυτοκίνητο το συντηρήσουμε για να διανύσει 300.000 χιλιόμετρα αντί για 150.000 χλμ., τότε οι ρύποι για κάθε χιλιόμετρο κατά τη διάρκεια της ζωής του μπορεί να πέσουν συγκριτικά μέχρι και 50%, ως αποτέλεσμα του ότι οι αρχικοί ρύποι για την κατασκευή του αυτοκινήτου εξυπηρέτησαν περισσότερη διανυθείσα απόσταση.
Εξαίρεση στη διαπίστωση αυτή μπορεί να υπάρξει, όταν αντικαταστήσουμε ένα παλιότερο συμβατικό βενζινοκίνητο αυτοκίνητο με ένα υβριδικό ή ένα πετρελαιοκίνητο, το οποίο έχει πολύ χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από το παλιότερο. Στην περίπτωση αυτή, μπορεί να αποσβεσθεί το ενεργειακό αποτύπωμα του νεοαποκτηθέντος αυτοκινήτου, λόγω της μεγάλης διαφοράς στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μεταξύ του παλιότερου και του νεότερου, μετά από μερικά χρόνια χρήσης.
Πηγή:www.carblogger.gr
Σύμφωνα με σχετικό άρθρο της αγγλικής εφημερίδας «The Guardian», ο υπολογισμός του ενεργειακού αποτυπώματος για την κατασκευή ενός νέου αυτοκινήτου είναι πάρα πολύ πολύπλοκος. Τα μεταλλεύματα πρέπει να εξορυχτούν από το έδαφος και να επεξεργαστούν για να γίνουν μέταλλα. Αυτά, έπειτα, πρέπει να μετατραπούν σε τμήματα του αυτοκινήτου. Εκτός από τα μέταλλα πρέπει να κατασκευαστούν και άλλα τμήματα από άλλα συστατικά, όπως ελαστικά, καουτσούκ, πλαστικά, ταμπλό, χρώμα κ.λπ. Επίσης, εξαρτήματα απ’ όλο τον κόσμο πρέπει να μεταφερθούν στο εργοστάσιο παραγωγής. Όλα αυτά τα τμήματα και τα εξαρτήματα πρέπει κατόπιν να συναρμολογηθούν. Καθένα από τα στάδια που αναφέρθηκε για την παραγωγή ενός αυτοκινήτου απαιτεί ενέργεια. Οι εταιρείες που κατασκευάζουν τα αυτοκίνητα έχουν γραφεία και άλλες υποδομές με δικό τους ενεργειακό αποτύπωμα, το οποίο θα πρέπει με κάποιο τρόπο να επιμεριστεί κατ’ αναλογία σε κάθε αυτοκίνητο που κατασκευάζεται.
Με άλλα λόγια, ακόμη περισσότερο απ’ ό,τι συμβαίνει με την παραγωγή άλλων προϊόντων, η κατασκευή ενός αυτοκινήτου έχει επιδράσεις που εκτείνονται σε ολόκληρη την οικονομία. Για να δώσουμε ένα απλό παράδειγμα, ανάμεσα σε εκατομμύρια, το εργοστάσιο συναρμολόγησης χρησιμοποιεί τηλέφωνα, τα οποία με τη σειρά τους πρέπει να κατασκευαστούν, όπως και οι τηλεφωνικές γραμμές που μεταδίδουν τις κλήσεις. Οι επιδράσεις μπορούν να συνεχιστούν προς κάθε κατεύθυνση. Αν προσπαθήσουμε να συλλάβουμε όλα αυτά τα στάδια, με την προσθήκη καθενός μεμονωμένα στον υπολογισμό του ενεργειακού αποτυπώματος κάθε αυτοκινήτου, θα ήταν ανώφελο, καθώς τα στάδια αυτά είναι πρακτικά άπειρα.
Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να βρούμε τις γνωστές συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του κόσμου ή μιας χώρας και να τις διαχωρίσουμε σε διαφορετικούς τομείς παραγωγής, αφού λάβουμε υπόψη πως κάθε βιομηχανία καταναλώνει αγαθά και υπηρεσίες όλων των άλλων. Αν με τον παραπάνω συλλογισμό βρούμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινητοβιομηχανιών και το διαιρέσουμε με το συνολικό ποσό των χρημάτων που δαπανώνται για τα νέα αυτοκίνητα, τότε προκύπτει ένα ενεργειακό αποτύπωμα των 600 κιλών διοξειδίου του άνθρακα (CΟ2) ανά 1.000 ευρώ περίπου. Σύμφωνα με τον παραπάνω συλλογισμό μπορεί να υπολογιστεί το ενεργειακό αποτύπωμα για κάθε μοντέλο που κυκλοφορεί στην αγορά με βάση την τιμή αγοράς του (χωρίς τους φόρους).
Παρόλο που κάποια αυτοκίνητα σίγουρα κατασκευάζονται απαιτώντας λιγότερη ενέργεια από κάποια άλλα, ο παραπάνω συλλογισμός αποτελεί μια καλή κατευθυντήρια γραμμή για τον υπολογισμό του ενεργειακού αποτυπώματος ενός αυτοκινήτου. Η κατασκευή ενός μεσαίου αυτοκινήτου, με κόστος 20.000 ευρώ, απαιτεί 12 τόνους διοξειδίου του άνθρακα, όσο δηλαδή οι ανάγκες σε ενέργεια σε ένα τυπικό νοικοκυριό για τρία χρόνια! Το ποσό του ενεργειακού αποτυπώματος που προέκυψε μπορεί να συγκριθεί με το συνολικό ποσό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του ίδιου αυτοκινήτου για ένα μεγάλο μέρος της ζωής του.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι το ενεργειακό κόστος κατασκευής ενός αυτοκινήτου είναι πολύ πιο μεγάλο από ό,τι νομίζουμε. Αυτό καθιστά ενεργειακά και οικολογικά πιο συμφέρουσα την απόκτηση ενός αυτοκινήτου, τη χρήση του για όσο διάστημα είναι αξιόπιστο και τη σωστή συντήρησή του για να το κρατήσουμε για πολλά χρόνια! Αν ένα αυτοκίνητο το συντηρήσουμε για να διανύσει 300.000 χιλιόμετρα αντί για 150.000 χλμ., τότε οι ρύποι για κάθε χιλιόμετρο κατά τη διάρκεια της ζωής του μπορεί να πέσουν συγκριτικά μέχρι και 50%, ως αποτέλεσμα του ότι οι αρχικοί ρύποι για την κατασκευή του αυτοκινήτου εξυπηρέτησαν περισσότερη διανυθείσα απόσταση.
Εξαίρεση στη διαπίστωση αυτή μπορεί να υπάρξει, όταν αντικαταστήσουμε ένα παλιότερο συμβατικό βενζινοκίνητο αυτοκίνητο με ένα υβριδικό ή ένα πετρελαιοκίνητο, το οποίο έχει πολύ χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από το παλιότερο. Στην περίπτωση αυτή, μπορεί να αποσβεσθεί το ενεργειακό αποτύπωμα του νεοαποκτηθέντος αυτοκινήτου, λόγω της μεγάλης διαφοράς στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μεταξύ του παλιότερου και του νεότερου, μετά από μερικά χρόνια χρήσης.
Πηγή:www.carblogger.gr
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: ΧΡΥΣΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ / blog
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου