Πολύς λόγος γίνεται για τη λεγόμενη «οικονομική οδήγηση», χωρίς όμως να μας εξηγούν το πώς ακριβώς μπορούμε να επιτύχουμε την οικονομία καυσίμου.
Κατά πρώτων, οικονομία καυσίμου δεν σημαίνει απαραίτητα και οδήγηση με χαμηλή ταχύτητα. Δεν εξοικονομείς καύσιμα εάν σέρνεσαι με 60 km/h, ούτε εάν πατάς απαλά το γκάζι. Το θέμα είναι λίγο πιο πολύπλοκο, γι’ αυτό όσοι ενδιαφέρεστε να κάνετε καλό στην τσέπη σας ή και στον πλανήτη ελάτε να το αναλύσουμε.
Η γενική φιλοσοφία πίσω από την εξοικονόμηση ενέργειας είναι η ελαχιστοποίηση των μεταβολών της κινητικής ενέργειας του οχήματος. Οσο πιο ομαλά μεταβάλλουμε την ταχύτητα -είτε πρόκειται να επιταχύνουμε είτε πρόκειται να επιβραδύνουμε- τόσο πιο κερδισμένοι βγαίνουμε. Βασική προϋπόθεση της οικονομίας είναι όχι απότομες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις. Δεν πατάμε ποτέ τέρμα το γκάζι ή το φρένο. Ιδιαίτερα με 1η ή 2α στο κιβώτιο, η βίαιη επιτάχυνση είναι ό,τι χειρότερο από πλευράς κατανάλωσης και εκπομπής ρύπων.
Αρκετά σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν στις πληροφορίες τους υπολογισμό μέσης αλλά και στιγμιαίας κατανάλωσης. Παρατηρώντας τις μεταβολές των τιμών αυτών μπορείτε να βελτιώσετε σιγά-σιγά την οδήγησή σας όσον αφορά στην οικονομία καυσίμου. Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να μη σας γίνει εμμονή και να θυμάστε πάντα ότι προέχει η ασφάλεια.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ανακοινώνουν τιμές κατανάλωσης που σε καθημερινή χρήση φαντάζουν εξωπραγματικές, όμως είναι πέρα για πέρα ρεαλιστικές, αρκεί να έχει κάποιος λίγη υπομονή. Στο ταξίδι, για παράδειγμα, εάν χρησιμοποιείς cruise control και το ρυθμίσεις στα 120 km/h, η κατανάλωση περιορίζεται σημαντικά.
Αυτό γιατί οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μετρούν σ’ αυτή την ταχύτητα την κατανάλωση και ρυθμίζουν έτσι σχέσεις μετάδοσης και χαρτογράφηση κινητήρα ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη οικονομία σ’ αυτά τα χιλιόμετρα. Σε κάθε περίπτωση όσο αυξάνεται την ταχύτητα πάνω από τα 120 km/h η κατανάλωση «τρελαίνεται» και μετά τα 140 km/h γίνεται δυσανάλογη της αύξησης της ταχύτητας. Διαγράψτε λοιπόν τις αντικοινωνικές ταχύτητες!
Εν αρχή ην η συντήρηση!
Ενα πλημμελώς συντηρημένο αυτοκίνητο, εκτός από επικίνδυνο, είναι και ενεργοβόρο. Ο κινητήρας πρέπει να είναι σωστά ρυθμισμένος, τα καυσαέριά του στα προβλεπόμενα όρια, τα ελαστικά σωστά φουσκωμένα. Ολα αυτά αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις προτού ξεκινήσετε οιαδήποτε προσπάθεια εξοικονόμησης καυσίμου. Εννοείται ότι με το αυτοκίνητο κουβαλάμε μόνο τα απολύτως απαραίτητα, στα οποία προφανώς δεν συγκαταλέγονται τα χειμερινά πέδιλα του σκι όταν έχουμε Ιούνιο. Επίσης σχάρες, προσθήκες αλυσίδων ή οτιδήποτε άλλο επηρεάζει την αεροδυναμική, ακόμη και το ανοιχτό παράθυρο, αυξάνουν την κατανάλωση.
Ο κλιματισμός χρησιμοποιείται μόνο όταν είναι απαραίτητο και ρυθμίζεται από τους 23 βαθμούς Κελσίου και πάνω. Επίσης προτού βάλουμε κλιματισμό ανοίγουμε για λίγο τα παράθυρα ώστε να πέσει η θερμοκρασία στο εσωτερικό. Εννοείται ότι όσο πιο μεγάλο το όχημα τόσα περισσότερα τα τετραγωνικά προς ψύξη, άρα μεγαλύτερη κατανάλωση. Εάν έχετε τετρακίνητο όχημα και υπάρχει δυνατότητα επιλογής της κίνησης σε δύο τροχούς επιλέξτε την, καθώς η εξοικονόμηση απ’ αυτό μόνο είναι της τάξης του 3%.
Σε κάθε περίπτωση, προσωπική μας άποψη είναι ότι εάν η κατανάλωση του οχήματός σας υπερβαίνει τα 10 lt/100km πρέπει να προβληματιστείτε. Ξεκινήστε μετρώντας την: ξέρετε πώς γεμίζουμε το ρεζερβουάρ, μηδενίζουμε τα χιλιόμετρα και όταν αδειάσει το ξαναγεμίζουμε. Βλέπουμε πόσα λίτρα χώρεσε και τα διαιρούμε με τα χιλιόμετρα που κάναμε. Απλό είναι…
ΤΟ ΤΟP 10 ΤΟΥ ΕCODRIVING
1. Αλλάξτε σχέση μετάδοσης (ταχύτητα) στις 2.000 με 2.500 στροφές.
2. Οδηγείτε με σταθερή ταχύτητα, χρησιμοποιώντας τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση μετάδοσης.
3. Προβλέψτε τις συνθήκες κυκλοφορίας. Ένα σύστημα πλοήγησης βοηθάει σημαντικά.
5. Σβήστε τον κινητήρα σε σύντομες στάσεις (περισσότερο από 1 λεπτό).
6. Ελέγχετε την πίεση των ελαστικών τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.
7. Κάνετε σωστή και τακτική συντήρηση του οχήματος.
8. Αποφύγετε τη μεταφορά περιττών φορτίων και χρήση σχαρών οροφής.
9. Αποφύγετε τα άσκοπα ανοίγματα των παραθύρων και την τοποθέτηση αεροτομών.
10. Κάνετε συνετή χρήση του κλιματισμού.
ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ
Κατά πρώτων, οικονομία καυσίμου δεν σημαίνει απαραίτητα και οδήγηση με χαμηλή ταχύτητα. Δεν εξοικονομείς καύσιμα εάν σέρνεσαι με 60 km/h, ούτε εάν πατάς απαλά το γκάζι. Το θέμα είναι λίγο πιο πολύπλοκο, γι’ αυτό όσοι ενδιαφέρεστε να κάνετε καλό στην τσέπη σας ή και στον πλανήτη ελάτε να το αναλύσουμε.
Η γενική φιλοσοφία πίσω από την εξοικονόμηση ενέργειας είναι η ελαχιστοποίηση των μεταβολών της κινητικής ενέργειας του οχήματος. Οσο πιο ομαλά μεταβάλλουμε την ταχύτητα -είτε πρόκειται να επιταχύνουμε είτε πρόκειται να επιβραδύνουμε- τόσο πιο κερδισμένοι βγαίνουμε. Βασική προϋπόθεση της οικονομίας είναι όχι απότομες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις. Δεν πατάμε ποτέ τέρμα το γκάζι ή το φρένο. Ιδιαίτερα με 1η ή 2α στο κιβώτιο, η βίαιη επιτάχυνση είναι ό,τι χειρότερο από πλευράς κατανάλωσης και εκπομπής ρύπων.
Αρκετά σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν στις πληροφορίες τους υπολογισμό μέσης αλλά και στιγμιαίας κατανάλωσης. Παρατηρώντας τις μεταβολές των τιμών αυτών μπορείτε να βελτιώσετε σιγά-σιγά την οδήγησή σας όσον αφορά στην οικονομία καυσίμου. Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να μη σας γίνει εμμονή και να θυμάστε πάντα ότι προέχει η ασφάλεια.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ανακοινώνουν τιμές κατανάλωσης που σε καθημερινή χρήση φαντάζουν εξωπραγματικές, όμως είναι πέρα για πέρα ρεαλιστικές, αρκεί να έχει κάποιος λίγη υπομονή. Στο ταξίδι, για παράδειγμα, εάν χρησιμοποιείς cruise control και το ρυθμίσεις στα 120 km/h, η κατανάλωση περιορίζεται σημαντικά.
Αυτό γιατί οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μετρούν σ’ αυτή την ταχύτητα την κατανάλωση και ρυθμίζουν έτσι σχέσεις μετάδοσης και χαρτογράφηση κινητήρα ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη οικονομία σ’ αυτά τα χιλιόμετρα. Σε κάθε περίπτωση όσο αυξάνεται την ταχύτητα πάνω από τα 120 km/h η κατανάλωση «τρελαίνεται» και μετά τα 140 km/h γίνεται δυσανάλογη της αύξησης της ταχύτητας. Διαγράψτε λοιπόν τις αντικοινωνικές ταχύτητες!
Εν αρχή ην η συντήρηση!
Ενα πλημμελώς συντηρημένο αυτοκίνητο, εκτός από επικίνδυνο, είναι και ενεργοβόρο. Ο κινητήρας πρέπει να είναι σωστά ρυθμισμένος, τα καυσαέριά του στα προβλεπόμενα όρια, τα ελαστικά σωστά φουσκωμένα. Ολα αυτά αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις προτού ξεκινήσετε οιαδήποτε προσπάθεια εξοικονόμησης καυσίμου. Εννοείται ότι με το αυτοκίνητο κουβαλάμε μόνο τα απολύτως απαραίτητα, στα οποία προφανώς δεν συγκαταλέγονται τα χειμερινά πέδιλα του σκι όταν έχουμε Ιούνιο. Επίσης σχάρες, προσθήκες αλυσίδων ή οτιδήποτε άλλο επηρεάζει την αεροδυναμική, ακόμη και το ανοιχτό παράθυρο, αυξάνουν την κατανάλωση.
Ο κλιματισμός χρησιμοποιείται μόνο όταν είναι απαραίτητο και ρυθμίζεται από τους 23 βαθμούς Κελσίου και πάνω. Επίσης προτού βάλουμε κλιματισμό ανοίγουμε για λίγο τα παράθυρα ώστε να πέσει η θερμοκρασία στο εσωτερικό. Εννοείται ότι όσο πιο μεγάλο το όχημα τόσα περισσότερα τα τετραγωνικά προς ψύξη, άρα μεγαλύτερη κατανάλωση. Εάν έχετε τετρακίνητο όχημα και υπάρχει δυνατότητα επιλογής της κίνησης σε δύο τροχούς επιλέξτε την, καθώς η εξοικονόμηση απ’ αυτό μόνο είναι της τάξης του 3%.
Σε κάθε περίπτωση, προσωπική μας άποψη είναι ότι εάν η κατανάλωση του οχήματός σας υπερβαίνει τα 10 lt/100km πρέπει να προβληματιστείτε. Ξεκινήστε μετρώντας την: ξέρετε πώς γεμίζουμε το ρεζερβουάρ, μηδενίζουμε τα χιλιόμετρα και όταν αδειάσει το ξαναγεμίζουμε. Βλέπουμε πόσα λίτρα χώρεσε και τα διαιρούμε με τα χιλιόμετρα που κάναμε. Απλό είναι…
ΤΟ ΤΟP 10 ΤΟΥ ΕCODRIVING
1. Αλλάξτε σχέση μετάδοσης (ταχύτητα) στις 2.000 με 2.500 στροφές.
2. Οδηγείτε με σταθερή ταχύτητα, χρησιμοποιώντας τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση μετάδοσης.
3. Προβλέψτε τις συνθήκες κυκλοφορίας. Ένα σύστημα πλοήγησης βοηθάει σημαντικά.
5. Σβήστε τον κινητήρα σε σύντομες στάσεις (περισσότερο από 1 λεπτό).
6. Ελέγχετε την πίεση των ελαστικών τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.
7. Κάνετε σωστή και τακτική συντήρηση του οχήματος.
8. Αποφύγετε τη μεταφορά περιττών φορτίων και χρήση σχαρών οροφής.
9. Αποφύγετε τα άσκοπα ανοίγματα των παραθύρων και την τοποθέτηση αεροτομών.
10. Κάνετε συνετή χρήση του κλιματισμού.
ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ: ΝΕWS AUTO.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου