Επισημάνσεις για την ανεργία των νέων εν μέσω της ύφεσης
Του Θεόδωρου Κουτρούκη
Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου
Εφημερίδα ΚΟΣΜΟΣ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ
«Δε θα χαρακτήριζα την ηλικία των 20 ως την καλύτερη εποχή της ζωής μου»,
αναφέρει ο ήρωας Antoine Bloyé στο ομώνυμο μυθιστόρημα τού P. Nizan. Στις ημέρες μας φαίνεται πως αυτή η ρήση δικαιώνεται καθώς η ανεργία των νέων στη χώρα μας άγγιξε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2011 το εφιαλτικό ποσοστό του 37%, ενώ η περίφημη γενιά των 700 € μετατρέπεται τάχιστα σε γενιά των 500 ευρώ.
Είναι γνωστό πώς η οικονομική κρίση προκάλεσε μεγάλη αναταραχή στις αγορές κεφαλαίου και ακινήτων, εκκίνησε την καθοδική πορεία της παγκόσμιας οικονομίας προς την ύφεση, προξένησε σοβαρές συνέπειες στην πραγματική οικονομία, σηματοδότησε τη μετάβαση σε διαφορετικά καθεστώτα εργασιακών σχέσεων.
Σε αυτές τις συνθήκες οι νέοι άνθρωποι επικεντρώνονται στην προσπάθεια πρόσβασης τους στα ΑΕΙ-ΤΕΙ με τις καλύτερες επαγγελματικές διεξόδους, την επιδίωξη άριστων μεταπτυχιακών σπουδών στην Ελλάδα ή/ και το εξωτερικό, την επιστράτευση όλων των διαθέσιμων οικονομικών πόρων της οικογένειας και την εκμετάλλευση συγκριτικών πλεονεκτημάτων οικογενείας (δύναμη επιρροής, γνωριμίες).
Συνήθως ένας νέος επιλέγει επάγγελμα βάσει των προσωπικών του προτιμήσεων, των ατομικών του δεξιοτήτων και των τάσεων της αγοράς εργασίας. Είναι ευνόητο πώς κάθε άστοχη επιλογή σήμερα, θα οδηγήσει σε μια επιπλέον αλλαγή επαγγέλματος στο μέλλον. Επίσης έχει διαπιστωθεί πώς η αλλαγή επαγγέλματος διευκολύνεται από τη γενική μόρφωση και δυσχεραίνεται από την υπερβολική εξειδίκευση.
Προσαρμογή
Στην εποχή της επέκτασης των υπηρεσιών οι επαγγελματικές αναζητήσεις των νέων θα πρέπει να προσαρμοστούν ανάλογα. Η μελέτη των σύγχρονων τάσεων της παραγωγής επιβεβαιώνουν ότι:
α) η οικονομική ανάπτυξη σήμερα περισσότερο από ποτέ κατευθύνεται στις υπηρεσίες
β) στις υπηρεσίες δημιουργούνται οι περισσότερες θέσεις εργασίας
γ) ορισμένες θέσεις εργασίας στις υπηρεσίες είναι χαμηλής ποιότητας, ενώ άλλες είναι θέσεις υψηλής στάθμης και
δ) οι θέσεις απασχόλησης στις υπηρεσίες απαιτούν διαφορετικές δεξιότητες σε σχέση με τη μεταποίηση.
Παράπλευρο είναι και το φαινόμενο της εξαγωγής των θέσεων εργασίας από τον τομέα των υπηρεσιών (offshoring) σε χώρες χαμηλού εργατικού κόστους. Εξαγώγιμες θέσεις εργασίας είναι όσες αφορούν σε απρόσωπες υπηρεσίες (π.χ. η εργασία που παρέχουν οι παθολόγος, σύμβουλος επενδύσεων, επισκευαστής Η/Υ, πωλητής λιανικής, οικοδόμος, ξενοδοχοϋπάλληλος, ενώ μη εξαγώγιμες είναι όσες αφορούν σε προσωπικές υπηρεσίες (π.χ. οι υπηρεσίες που προσφέρουν οι ακτινολόγος, αναλυτής μετοχικών αξιών, προγραμματιστής Η/Υ, εργαζόμενος σε τηλεφωνικό κέντρο, συσκευαστής τροφίμων, φορολογικός σύμβουλος).
Συνετή επιλογή
Είναι πρόδηλο ότι η συνετή επιλογή επαγγέλματος στον τριτογενή τομέα θα είναι πιο σταθερή αν στραφεί προς τις μη-εξαγώγιμες προσωπικές υπηρεσίες παρά στις απρόσωπές.
Στις περισσότερες περιπτώσεις η παροχή των υπηρεσιών είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μια δέσμη κρίσιμων δεξιοτήτων όπως είναι η προσαρμοστικότητα, η αντικειμενική κρίση, η κατανόηση και ανοχή πολιτισμικών διαφορών, η διαπραγματευτική ικανότητα, εχεμύθεια, εφευρετικότητα, δημιουργικότητα κ.α.
Το εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να συνδράμει σε αυτόν τον τομέα προωθώντας την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των εκπαιδευόμενων σε τομείς όπως η επικοινωνία (φίλοι, φορείς, εταιρείες), η πληροφορική (εξόρυξη-αξιολόγηση πληροφοριών), η ευαισθησία στην πολυπολιτισμικότητα, η σύνταξη εγγράφων (π.χ. βιογραφικό, αίτηση), η συμπλήρωση ερωτηματολογίων, η προετοιμασία συνέντευξης με επαγγελματίες, η επεξεργασία αγγελιών-προκηρύξεων.
Θα είναι κι αυτό μια πολυσήμαντη συμβολή στην τιτάνια προσπάθεια αντιμετώπισης της ανεργίας των νέων.
Το άρθρο αναδημοσιεύεται από: http://elpidablog.blogspot.com/
και συγκεκριμένα από: εδώ ...
Του Θεόδωρου Κουτρούκη
Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου
Εφημερίδα ΚΟΣΜΟΣ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ
«Δε θα χαρακτήριζα την ηλικία των 20 ως την καλύτερη εποχή της ζωής μου»,
αναφέρει ο ήρωας Antoine Bloyé στο ομώνυμο μυθιστόρημα τού P. Nizan. Στις ημέρες μας φαίνεται πως αυτή η ρήση δικαιώνεται καθώς η ανεργία των νέων στη χώρα μας άγγιξε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2011 το εφιαλτικό ποσοστό του 37%, ενώ η περίφημη γενιά των 700 € μετατρέπεται τάχιστα σε γενιά των 500 ευρώ.
Είναι γνωστό πώς η οικονομική κρίση προκάλεσε μεγάλη αναταραχή στις αγορές κεφαλαίου και ακινήτων, εκκίνησε την καθοδική πορεία της παγκόσμιας οικονομίας προς την ύφεση, προξένησε σοβαρές συνέπειες στην πραγματική οικονομία, σηματοδότησε τη μετάβαση σε διαφορετικά καθεστώτα εργασιακών σχέσεων.
Σε αυτές τις συνθήκες οι νέοι άνθρωποι επικεντρώνονται στην προσπάθεια πρόσβασης τους στα ΑΕΙ-ΤΕΙ με τις καλύτερες επαγγελματικές διεξόδους, την επιδίωξη άριστων μεταπτυχιακών σπουδών στην Ελλάδα ή/ και το εξωτερικό, την επιστράτευση όλων των διαθέσιμων οικονομικών πόρων της οικογένειας και την εκμετάλλευση συγκριτικών πλεονεκτημάτων οικογενείας (δύναμη επιρροής, γνωριμίες).
Συνήθως ένας νέος επιλέγει επάγγελμα βάσει των προσωπικών του προτιμήσεων, των ατομικών του δεξιοτήτων και των τάσεων της αγοράς εργασίας. Είναι ευνόητο πώς κάθε άστοχη επιλογή σήμερα, θα οδηγήσει σε μια επιπλέον αλλαγή επαγγέλματος στο μέλλον. Επίσης έχει διαπιστωθεί πώς η αλλαγή επαγγέλματος διευκολύνεται από τη γενική μόρφωση και δυσχεραίνεται από την υπερβολική εξειδίκευση.
Προσαρμογή
Στην εποχή της επέκτασης των υπηρεσιών οι επαγγελματικές αναζητήσεις των νέων θα πρέπει να προσαρμοστούν ανάλογα. Η μελέτη των σύγχρονων τάσεων της παραγωγής επιβεβαιώνουν ότι:
α) η οικονομική ανάπτυξη σήμερα περισσότερο από ποτέ κατευθύνεται στις υπηρεσίες
β) στις υπηρεσίες δημιουργούνται οι περισσότερες θέσεις εργασίας
γ) ορισμένες θέσεις εργασίας στις υπηρεσίες είναι χαμηλής ποιότητας, ενώ άλλες είναι θέσεις υψηλής στάθμης και
δ) οι θέσεις απασχόλησης στις υπηρεσίες απαιτούν διαφορετικές δεξιότητες σε σχέση με τη μεταποίηση.
Παράπλευρο είναι και το φαινόμενο της εξαγωγής των θέσεων εργασίας από τον τομέα των υπηρεσιών (offshoring) σε χώρες χαμηλού εργατικού κόστους. Εξαγώγιμες θέσεις εργασίας είναι όσες αφορούν σε απρόσωπες υπηρεσίες (π.χ. η εργασία που παρέχουν οι παθολόγος, σύμβουλος επενδύσεων, επισκευαστής Η/Υ, πωλητής λιανικής, οικοδόμος, ξενοδοχοϋπάλληλος, ενώ μη εξαγώγιμες είναι όσες αφορούν σε προσωπικές υπηρεσίες (π.χ. οι υπηρεσίες που προσφέρουν οι ακτινολόγος, αναλυτής μετοχικών αξιών, προγραμματιστής Η/Υ, εργαζόμενος σε τηλεφωνικό κέντρο, συσκευαστής τροφίμων, φορολογικός σύμβουλος).
Συνετή επιλογή
Είναι πρόδηλο ότι η συνετή επιλογή επαγγέλματος στον τριτογενή τομέα θα είναι πιο σταθερή αν στραφεί προς τις μη-εξαγώγιμες προσωπικές υπηρεσίες παρά στις απρόσωπές.
Στις περισσότερες περιπτώσεις η παροχή των υπηρεσιών είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μια δέσμη κρίσιμων δεξιοτήτων όπως είναι η προσαρμοστικότητα, η αντικειμενική κρίση, η κατανόηση και ανοχή πολιτισμικών διαφορών, η διαπραγματευτική ικανότητα, εχεμύθεια, εφευρετικότητα, δημιουργικότητα κ.α.
Το εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να συνδράμει σε αυτόν τον τομέα προωθώντας την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των εκπαιδευόμενων σε τομείς όπως η επικοινωνία (φίλοι, φορείς, εταιρείες), η πληροφορική (εξόρυξη-αξιολόγηση πληροφοριών), η ευαισθησία στην πολυπολιτισμικότητα, η σύνταξη εγγράφων (π.χ. βιογραφικό, αίτηση), η συμπλήρωση ερωτηματολογίων, η προετοιμασία συνέντευξης με επαγγελματίες, η επεξεργασία αγγελιών-προκηρύξεων.
Θα είναι κι αυτό μια πολυσήμαντη συμβολή στην τιτάνια προσπάθεια αντιμετώπισης της ανεργίας των νέων.
Το άρθρο αναδημοσιεύεται από: http://elpidablog.blogspot.com/
και συγκεκριμένα από: εδώ ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου